-15% na WSZYSTKO! Kod : black
PLN
Menu
Schowek

Wybierz kategorię

PLN
Koszyk 0
Przybornik

Wybór kółek do jazdy agresywnej

Wybór kółek do jazdy agresywnej

Świadomość rolkarzy na temat sprzętu znacznie zwiększyła się podczas ostatniej dekady – tym samym coraz częściej możemy spotkać osoby z “wyspecjalizowanymi” setupami, dostosowanymi do swoich potrzeb. Dotyczy to w zasadzie wszystkich, bardziej zaawansowanych styli jazdy: freeskatingu, szybkiej, downhill oraz naturalnie, jednego z najstarszych: aggressive. W tym ostatnim, mało kto (z wyjątkiem początkujących) jeździ na stock`owym secie, wyjętym z pudełka.

Wymiana linera, szyny, wkładek anti-shock czy nawet samego hardware (śrubki, tulejki) to już praktycznie standard po zakupie nowej pary rolek. Takie rozwiązanie pozwala na dobranie części, które odpowiadają konkretnemu stylowi jazdy, dając użytkownikowi znacznie większą frajdę z użytkowania sprzętu. Nawet samo "dłubanie" przy rolkach daje ogrom satysfakcji!

Bez kół nigdzie nie zajedziesz.

Jednym z kluczowych elementów rolek agresywnych (i każdych innych) są oczywiście kółka. Ilość dostępnych opcji może przytłoczyć nawet człowieka „siedzącego w temacie”. Na rynku mamy bowiem nie tylko kilka marek - każda z nich ma różne modele kół, różniące się między sobą wielkością, profilem, rodzajem użytego rdzenia, twardością, przyczepnością mieszanki uretanu ...sporo tego.

Kółka do jazdy agresywnej

Rozmiar, twardość oraz kształt profilu mają ogromne znaczenie w jeździe agresywnej i w tym tekście skupię się głównie na nich, jako najważniejszych parametrach. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie kółka dobrać dla siebie, jakie cechy posiadają poszczególne modele i które z ich właściwości mogą znacznie uefektywnić twoją jazdę – zapraszam do lektury.

W jeździe agresywnej najpopularniejszymi ustawieniami kół są:

FLAT setup

Główne charakterystyki zestawu FLAT to:

    • 4 normalne kółka w jednej szynie
    • wszystkie 4 kółka dotykają ziemi

FLAT popularny w środowisku w latach 2011-2015, obecnie ponownie wypierany przez ustawienie anti-rocker. Ma ciągle swoich wiernych fanów.

4 kółka w jednej szynie to przede wszystkim zwrotność, stabilność przy skokach i zwiększona kontrola nad rolkami. Osobiście poleciłbym to ustawienie absolutnemu nowicjuszowi (gdzie samo poruszanie się na rolkach może jeszcze stanowić problem, a więc dobra zwrotność znacznie ułatwi start) lub doświadczonemu rolkarzowi agresywnemu, który dotychczas jeździł tylko w ustawieniu anti (otworzy to przed nami nowe możliwości i może być całkowicie unikalnym doświadczeniem).

O ile ustawienie FLAT może znacznie poszerzyć rolkowe horyzonty, to jego najczęściej wymienianą wadą jest utrudnione wykonywanie samych grindów – może być to uciążliwe. Aczkolwiek to właśnie odpowiedni wybór kółek może stokrotnie udogodnić przekonanie się do FLAT`u

W ustawieniu FLAT ogromne znaczenie mają szyny – jednak to temat na osobny artykuł (nawet kiedyś taki napisałem, ale wiele się od tamtego czasu na rynku szyn zmieniło i wymaga on odświeżenia) – skupmy się, na co zwrócić uwagę przy wyborze samych kółek

Twardość

Twarde kółka ułatwiają grindy, ale w dużej mierze obniżają przyczepność. Posiadając 4 kółka w jednej szynie zalecamy więc „wymieszać” ich twardości, umieszczając je na odpowiedniej pozycji w szynie. Optymalnym i logicznym ustawieniem jest używanie miękkich kółek na zewnątrz, a twardych w środku. Rolki nadal będą „kleiły” się do podłoża, a gdy zdarzy się nam „nie dogiąć” samego triku, to środkowe, twarde kółka powinny nieco wybaczyć taki błąd, zachowując się bardziej jak standardowe gridnhwheels.

Rozmiar

Jeżeli dopiero zaczynasz grindować na 8 kółkach - zalecamy kółka z zakresu 54-58mm. Próg wejścia będzie znacznie niższy. Im kółka będą większe, tym trudniej będzie wykonywać triki – jest to możliwe, ale wymaga znacznie większych umiejętności. Rozmiary 57-58 mm będą więc złotym środkiem. Gdybyśmy chcieli ułatwić sobie sprawę jeszcze bardziej – zalecamy kółka 54mm lub 55mm – z takim rozmiarem na pewno nie zrazimy się do jazdy na FLAT.

Profil

Profile kółka to nic innego jak jego kształt, czyli jak duża powierzchnia kółka styka się z nawierzchnią. Zasadniczo mamy 3 rodzaje profilów kół:

  • Kółka Full Profile - mała prędkość zwrotność, duża stabilność
  • Kółka Semi Round Profile – uniwersalny kształt – zwrotność i optymalna prędkość
  • Kółka Bullet/Speed Radius – duża prędkość, mała przyczepność

Profile kół

W ustawieniu FLAT polecamy zdecydowanie profile semi-round – zachowujemy kluczową cechę tego ustawienia czyli zwrotność, a jednocześnie czujemy się stabilnie przy lądowaniach – powierzchnia styku z nawierzchnią jest nadal spora.

Konkretnym przykładem dobrych kółek do ustawienia FLAT mogą być produkty marki Eulogy oraz Dead Wheels. To obecnie jedyne marki które oferują koła z profilem semi-round w mniejszych rozmiarach. Sprawdzona żywotność i optymalny rozmiar.

Warto zwrócić uwagę, że na rynku istnieją także szyny flat, do których wchodzi hybrydowy zestaw kół: większe w pozycjach zewnętrznych, mniejsze w wewnętrznych. Mają one na celu zapewnienie szerszego groove i zminimalizowanie przycinania na przeszkodach. Takimi szynami są np. Oysi. Oprócz tego, że musimy pamiętać o zakupie różnych wielkości kół do takich szyn, reszta zasad pozostaje niezmienna.

Anti-rocker oraz Flat

ANTI-ROCKER Setup

Charakteryzuje się:

  • Większe kółka zewnętrzne ( zazwyczaj rozmiary 58mm-62mm, ale zdarza się i 72mm)
  • Nawierzchni dotykają tylko 2 zewnętrzne kółka
  • Mniejsze i twarde kółka wewnętrzne (42mm-46mm, Twardość 100-101a)

Popularne i uniwersalne ustawienie, które towarzyszy nam od końca lat 90`. Anti-rocker to przede wszystkim znacznie ułatwienie grindowania, bardzo mała zwrotność rolki (przydatna cecha do podjazdów na triki od fakie) i odczuwalna zmniejszona waga samej rolki. Jeżdżąc z setupem anti-rocker na streecie (bez idealnego podjazdu np. kostka brukowa) wskok na wyższą przeszkodę jak np. poręcz będzie wymagał trochę więcej wysiłku, gdyż przeważnie wybijamy się wtedy tylko „z palców”.

Kółka Zewnętrzne

Wybierając zewnętrzna kółka do ustawienia anti-rocker mamy trochę więcej swobody – możemy tutaj zwrócić uwagę na cechy wspomniane przy opisie kółek do FLAT, jednak fakt, iż nie będziemy mieszać tutaj dwóch rodzajów kół, znacznie upraszcza nam selekcję – wybieramy 1x komplet kółek zewnętrznych, na których faktycznie będziemy jeździć i dodatkowo 1x komplet twardych grindwheels do środka.

Kółka zewnętrzne dobieramy według własnych preferencji – jeżeli potrzeba nam dużej prędkości wybieramy większe kółka (przeważnie między 60mm-64mm). Kółka o większych rozmiarach to w 99% przypadków kształt semi-round lub bullet. Daje to optymalną styczność z nawierzchnią przy zachowaniu zwrotności – z pewnością szybkie skręty i ogólna manewrowość nie będzie tutaj na takim poziomie jak w ustawieniu FLAT ale nadal da się w miarę sprawnie poruszać.

Innym wyborem są kółka o płaskim profilu – powierzchnia styku jest tutaj największa, kółka będą odczuwalnie wolniejsze, ale znacznie bardziej stabilne przy lądowaniach. Obecnie najczęstszym spotykanym rozmiarem kółek tego typu są 55mm oraz 58mm. Jeżeli potrzebujesz zwiększonej stabilności np. podczas podjeżdżania do trików na fakie, to może być to dobry wybór.

Osobiście używam ustawienia anti-rocker do jazdy w skateparkach – kąty i zabawa z grindowaniem nie wymagają super stabilności i dodatkowego wsparcia przy wskokach, a idealne nawierzchnie pozwalają na optymalne utrzymanie prędkości. W swoim wypadku wybieram kółka z metalowym Core oraz super miękkim uretanem – Undercover Apex 60mm 88a. Metalowy Core w kółkach do jazdy agresywnej to swoista nowość – kółka są super szybkie i znacznie łatwiej utrzymać prędkość. Jednak kluczowym powodem dlaczego ich używam, to świetna przyczepność.

Koła z core alu

Skateparki to idealna nawierzchnia gdzie często jest bardzo ślisko – szczególnie te drewniane obiekty. Z kółkami Apex nie ma mowy o jakimkolwiek „ślizganiu” się – wybicie z banków czy jazda po quarterach będzie znacznie ułatwiona. Kółka Apex „kleją” się do podłoża i sprawiają wrażenie jazdy na pompowanym kole.

Oprócz kół Undercover Apex, na rynku są dostępne jeszcze Famus, które są oparte o tę samą koncepcję metalowego rdzenia i miękkiego uratanu.

Kółka wewnętrzne

Kółka wewnętrzne w ustawieniu anti-rocker nazywamy potocznie grindwheels. Są to znacznie mniejsze (42-47mm) i przede wszystkim twardsze kółka (100A – 101A lub więcej). Najczęściej spotykanym ich rozmiarem jest 44mm – im większa średnica, tym bardziej kółeczko wystaje poza szynę, chroniąc ją przy grindach. Pamiętajmy jednak iż z czasem, gdy nasze zewnętrzne kółka zetrą się do mniejszych rozmiarów, środkowe kółka mogą haczyć o nawierzchnię. Bezpieczniej więc nie wybierać nic powyżej średnicy 45mm.

Środkowe kółka nie dotykają ziemi podczas jazdy, ale ułatwiają ślizganie się po murkach czy rurkach bez stresu o zacięcia. Ułatwiają także "zablokowanie" groove na grindowanej przeszkodzie i wydłużają żywotność szyny - jeżeli po prostu wyjmiemy środkowe koła z szyny flat, straci ona na sztywności a ścianki przy groove zaczną się szybko niszczyć i zapadać.

Standardowo, w komplecie z rolkami, otrzymujemy przeważnie bez-łożyskowe grindwheels wykonane z plastiku. Spełniają poniekąd swoja rolę, jednak szybko zauważmy iż mogą być bardzo hałaśliwe i niestety mało trwałe.

Grindwheels

Zdecydowanie polecamy grindwheels wykonane z twardego uretanu z miejscem na standardowe łożyska. Taki zestaw spokojnie wystarczy na kilka par rolek. Grindwheels z łożyskami mają też tę zaletę, że kręcą się swobodnie, więc nie zablokują nam się podczas przejeżdżania przez niskie przeszkody (co może być ważne dla początkujących) – dlatego warto w nie zainwestować od razu, jeżeli zaczynacie na zestawie anti-rocker naukę jazdy od zera. Są także równie ciche, jak normalne koła, więc nic nam w rolkach nie grzechocze.

Podsumowując

Nie ma uniwersalnych kółek do wszystkiego, więc właściwy wybór jest kluczowy. Dlatego: decydując się następnym razem na zakup kółek do swoich rolek, spędźcie nad wyborem nieco więcej czasu. Dobierzcie te, które będą odpowiadać do waszego stylu jazdy oraz przede wszystkim miejsca, w którym śmigacie najczęściej.

Koła wymienione w artykule:


Trzymajcie się i udanych trików!