Kółka
700 produktówBez kółek, rolki nie pojadą. Truizm, a w dodatku zawiera w sobie jedynie część prawdy. Koło bowiem kołu nierówne.
Budowa kół do rolek jest ta sama dla każdego ich rodzaju (za wyjątkiem pompowanych kół do jazdy terenowej). Mamy tu kompozytowy lub aluminiowy rdzeń, oraz „oponkę” z uretanu. W markowych rolkach nie spotyka się kół „kauczukowych” ani plastikowych. Wszystkie używają mieszanki uretanu, jako tworzywa o najlepszych właściwościach do jazdy na rolkach.
W niektórych kołach pod zewnętrzną warstwą twardszego uretanu jest zatopiony specjalny pasek z tworzywa o mniejszej twardości, nadający kołu lepsze odbicie. Co to jest odbicie?
Im lepsze odbicie, tym mniej energii koło pochłania podczas odepchnięcia, a więcej jej oddaje, co sprawia, że można jechać na nim szybciej. Jeżeli uderzymy kołem w podłoże, to podskoczy ono na pewną wysokość – to koło, które odbije się wyżej przy tej samej sile uderzenia, ma lepsze parametry uretanu. Renomowani producenci kół używają niemal wyłącznie mieszanek uretanu opisywanych jako SHR (super high rebound), które posiadają najwyższe parametry odbicia – spotykamy je w kołach ze średniej i najwyższej półki cenowej. W tańszych spotyka się uretan HR (high rebound), który nadal cechuje się całkiem dobrymi parametrami, choć koła takie są zdecydowanie wolniejsze.
Jakość mieszanki chemicznej uretanu wpływa na to, jak szybko zużywa się koło oraz w jaki sposób się ściera. W dobrych, markowych rolkach, nawet podstawowe modele kół wystarczą na relatywnie długi czas jazdy i rzadko spotyka się sytuacje, gdy uretan na nich np. pęka lub wykrusza się. Oczywiście, im droższe koło, tym dłużej wytrzyma – a najlepsze modele mogą służyć rekreacyjnemu rolkarzowi dosłownie latami. Cena odbija się także na ilości uretanu na rdzeniu – im droższe koła, tym więcej uretanu i mniejszy rdzeń dla danego rozmiaru.
Jak już przy rdzeniach jesteśmy – najczęściej są one dostosowane do obciążeń dla danego stylu jazdy. Tak więc koła rozmiaru 110 mm do freeskatingu będą miały mocniejsze rdzenie niż modele przeznaczone do jazdy szybkiej, bo muszą wytrzymać skoki oraz slide. Z drugiej strony, im solidniejszy rdzeń, tym jest on cięższy. Niektórzy producenci starają się obejść to ograniczenie w swoich kołach stosując super lekkie i wyjątkowo odporne, aluminiowe rdzenie.
Nie bez znaczenia jest także twardość koła. Twardsze koła zazwyczaj ścierają się wolniej i można na nich szybciej pojechać, ze względu na mniejsze opory toczenia. Takie koła także łatwiej wprowadzić w poślizg. Najczęściej spotykaną i najbardziej uniwersalną do jazdy na rolkach jest twardość rzędu 84A-85A. Koła do jazdy rekreacyjnej czy w rolkach dla dzieci często mają ją mniejszą, natomiast w rolkach do jazdy agresywnej – wyższą.
Ostatnimi czynnikami, jakie należy poruszyć, jest wielkość kół oraz ich profil. Koła do jazdy agresywnej mają najmniejsze rozmiary, zazwyczaj maksymalnie 60 mm, oraz bardzo szeroki, stabilny profil dający dużą powierzchnię styku z podłożem. Istnieją jednak i koła o węższym profilu, stawiającym na lepsze toczenie. Koła do jazdy rekreacyjnej i fitness mają rozmiary od 72 mm do nawet 110 mm i charakteryzują się profilem eliptycznym, który jest szybszy ze względu na mniejsze opory toczenia. W jeździe szybkiej używa się kół rozmiarów od 100 mm do 125 mm o eliptycznym profilu. We freeskatingu najczęściej spotykamy koła 80 mm, ale w zasadzie mogą mieć rozmiar od 72 mm do nawet 125 mm w zależności od modelu rolek. Najczęściej mają one także profil eliptyczny ze względu na prędkość, cho spotyka się także koła o profilu nieco szerszym, stawiające na większą przyczepność i stabilność.
Naturalnie, rozmiar kół, jakie założymy do naszych rolek zależy od tego, jaką mamy w nich szynę! Nie da się oszukać praw fizyki i np. założyć kół 90 mm do krótkiej szyny przeznaczonej na koła o maksymalnej średnicy 80 mm.