Zadbane koła to przyjemniejsza jazda na rolkach!
Kółka w rolkach to, razem z łożyskami, jeden z elementów, który najszybciej ulega zużyciu. Trwałość kółek zależy od wielu czynników, a jako główne można wymienić:
- rodzaj mieszanki, z którego zostało wykonane kółko.
- twardość oraz profil kółka (eliptyczne kółka ścierają się szybciej).
- częstotliwość jazdy.
- sposób hamowania (hamowanie techniką T-Stop znacznie przyśpiesza zużycie kółek).
- waga rolkarza.
- technika jazdy (uprawiania dyscyplina).
- rodzaj nawierzchni po której najczęściej jeździmy.
Bez względu na powyższe czynniki, model kółek oraz styl jazdy, istnieje jeden sposób, który znacznie przedłuża żywotność naszego sprzętu – regularne przekładanie i obracanie kółek.
Sposób jazdy oraz techniki hamowania na rolkach sprawiają że:
- kółka zawsze bardziej ścierają się od wewnętrznej strony – odepchnięcie i hamowanie techniką T-Stop wymaga do rolkarza przeniesie ciężaru ciała na wewnętrzną część rolki.
- kółka w rolce, którą wykorzystujemy w do hamowania T-stop'em będą zawsze mocniej wytarte. Technikę T-stop w większości wypadków wykonujemy z tą samą nogą hamującą.
- podczas jazdy na rolkach z najbardziej obciążoną jest pierwsze kółko (ze względu na pochyloną pozycję rolkarza) i ostatnie (szczególnie w przypadku skoków z lądowaniem przodem i nagłych skrętów).
Jak dbać o kółka w rolkach?
Aby nasze kółka służyły nam jak najdłużej należy dbać o ich równomierne wycieranie i unikanie sytuacji, w której kółko zostaje nadmiernie starte tylko jednej strony – pomimo iż kółko posiada jeszcze duża ilość materiału z drugiej strony, nawet po obróceniu nie zapewni ono nam stabilnej pozycji podczas jazdy i będzie wymuszać przechylanie rolki na jedną stronę.
Ze względu na nierównomierne wycieranie się poszczególnych kółek w rolkach, nie należy obracać i przekładać tylko jednego kółka w tej samej pozycji w szynie. Nawet w przypadku gdy tylko jedno kółko zostało nadmierne wytarte z jednej strony, należy dokonać zamiany wszystkich kółek zgodnie ze schematem pokazanym na zdjęciu poniżej.
Wymiana kółek według powyższego schematu powoduje że:
- kółko pierwsze i ostatnie zostaje umieszczone na pozycjach drugiej i trzeciej – pozycjach najmniej narażonych na ścieranie
- kółka z pozycji drugiej i trzeciej, czyli kółka najmniej zużyte zostają umieszczone w miejscu tych najbardziej zużytych
- zmieniając kółka z lewej do prawej rolki, ustawiamy ich wewnętrzną, bardziej zużytą stronę, do zewnątrz.
Zachowując ten schemat przekładania kółek jesteśmy w stanie zwiększyć ich żywotność nawet dwukrotnie poprzez regularne i równomierne ścieranie kółek w obu rolkach.
Kiedy należy przełożyć kółka?
Kółka przekładamy gdy:
- jeśli profil jednego z kółek nie jest równy i wyraźnie wygląda na bardziej wytarty z jednej strony.
- jeśli przy postawieniu rolki na płaskiej powierzchni istnieje możliwość pokręcenie przednim lub tylnym kółkiem – kółka te mają mniejsza średnicę niż pozostałe. Oczywiście ten punkt nie dotyczy osób korzystających z ustawienia „banan”.
- jeśli podczas jazdy czujemy, że jedna z rolek przy swobodnej jeździe sama zmienia tor jazdy lub wymusza nieprawidłową pozycję kostki (stopa mocniej skierowana do wewnątrz).
Dobór odpowiednich kółek do naszego stylu to podstawa wygodnej i komfortowej jazdy. Dbanie o ich regularne i równomierne wycieranie to sposób aby ten komfort trwał znacznie dłużej – a dodatkowo pozwoli nam na obniżenie kosztów eksploatacji rolek.