admin 17.09.2013

      Twardość kółek w rolkach Ilość wyświetleń: 3762

      Twardość kółek w rolkach
      • średnica (rozmiar) – podawana w milimetrach (mm)
      • twardość – podawana jako wartość parametru „A”

      O ile rozmiar kółek uzależniony jest w większości przypadków od maksymalnej średnicy mieszczącej się w szynie, o tyle twardość kółek wybierana jest indywidualnie i ma znaczący wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

      Twardość w większości przypadków drukowana jest na powierzchni kółek lub podawana jako specyfikacja na opakowaniu lub w opisie produktu.

      Im wyższa wartość parametru „A” tym kółka są twardsze, a co za tym idzie, nie wnikając w szczegóły konstrukcji kółek oraz specyfikację mieszanki poliuretanu, z którego są wykonane, można przyjąć następujące zasady:

      • im kółka są twardsze, tym większa jest ich żywotność. Twardsza mieszanka PU jest odporniejsza na ścieranie i znacznie wolniej się zużywa podczas jazdy czy też w trakcie hamowania lub wykonywania slajdów.

      • im kółka są twardsze, tym mniejsza jest ich przyczepność. Twarde kółka, podczas jazdy, dotykają mniejszą powierzchnią podłoża, przez co ich przyczepność znacznie spada.

      • twardsze kółka są szybsze. Mniejsza przyczepność wynikająca z większej twardości wpływa pozytywnie na prędkość kółek, przez zmniejszenie oporów toczenia.

      • twardsze kółka znacznie gorzej tłumią drgania. Komfort jazdy pod nierównej i chropowatej nawierzchni w kółkach o niższej twardości jest znacznie większy, dzięki znacznie lepszym właściwością amortyzującym.

      Powyższe zasady można potraktować jako uniwersalne to wszelkiego rodzaju kółek, jednak należy pamiętać, że charakterystyka i właściwości kołek nie zależą jedynie od parametru „A”, ale również od:

      • kształtu, konstrukcji oraz wielkości core'a (hub'a)

      • składu mieszanki poliuretanu, z które są wykonane

      • dodatkowych rozwiązań technologicznych użytych w konstrukcji kółka

      • kształtu i profilu kółka

      Dlatego też dwa kółka, tej samej firmy, o tej samej twardości, ale o innej budowie core'a (hub'a), innym profilu oraz wykonane z innego materiału będą się zupełnie inaczej zachowywać podczas jazdy.

      Jak dobrać twardość kółek do swojego tylu jazdy?

      • Poniżej 80 A – przeznaczone do jazdy w halach sportowych lub w miejscach charakteryzujących się bardzo dobrą i idealnie gładką nawierzchnią, wymagających kółek o zwiększonej przyczepności.

      • 80 – 84 A – standardowy zakres twardości kółek do jazdy fitnessowej/rekreacyjnej. Kółka charakteryzujące się średnią prędkością, dobrą przyczepnością i przede wszystkim dużym komfortem jazdy po różnego typu nawierzchniach.

      • 83/84 – 87/88A – stosowane przede wszystkim w dyscyplinach wymagających szybkich oraz odpornych na ścieranie kółek: slalom, freeride, urban skating, powerblading oraz jazda szybka.

      • Powyżej 87/88 A – kółka o tej twardości wykorzystywane są przede wszystkim w jeździe agresywnej oraz freeride'dzie. Rolkarze używający tego typu kółek świadomi są bardzo małej przyczepności kółek (co wykorzystywane jest przy robieniu slajdów), a ich sposób i technika jazdy wymaga korzystania z kółek o zwiększonej wytrzymałości (skoky, grindy, jazda po bardzo nierównej i chropowatej nawierzchni).

      Niektórzy producenci kółek korzystają z własnej skali twardości. W przypadku firmy Matter jest to skala „F” (footprint). Im wyższa wartość „F” tym kółka większą powierzchnią dotyka, nawierzchni po której jedziemy – czyli jest miększe.

      Matter tłumaczy wprowadzenie skali „F”, tym że produkując kółka z różnych mieszanek Poliuretanu (inne na asfalt, inne do jazdy na hali i jeszcze inne do jazdy po mokrej nawierzchni) nie możnajednoznacznie określić twardości w skali „A” dla różnych modeli. Nie mniej jednak w/w zasady dotyczące zmian właściwości kółek w zależności o ich twardość sprawdzają się również i w tym przypadku.

      Podczas wyboru twardości kółek należy również pamiętać, że technika jazdy, sposób hamowania, nawierzchnia po której jeździmy, a nawet i nasza waga wpływają na charakterystykę jazdy.

      Przy zakupie nowych kółek warto również sprawdzić twardość poprzedniego modelu i ocenić czy potrzebujemy kółek o większej przyczepności, czy jednak decydujemy się na kółka nieco bardziej wytrzymałe i szybsze.