Wytrwałość, pasja i przede wszystkim prawdziwa skejtowska zajawka to tylko kilka cech Jona Julio – człowieka, któremu światowa scena agresywna zawdzięcza zdecydowanie najwięcej. Nie ma drugiego takiego rolkarza, który towarzyszy nam praktycznie od samego początku. Jon nigdy nie przestał jeździć. Nie miał nigdy zauważalnej przerwy i od lat skupia się na wielu kierunkach rozwoju zarówno swoich brandów, jak i prezentowaniu rolek agresywnych szerszej publiczności, zgodnie z ich ulicznym i nieco buntowniczym charakterem.
"Po swojemu"
Jon Julio dość szybko obrał swoja własną wizję rolek agresywnych. Niezadowolony z korporacyjnego podejścia wspierających go marek w latach 90, kilkukrotnie dołączał do wielu różnych nowatorskich wtedy projektów (USD, England Clothing, Ucon) czy też śmiało próbował ze swoimi autorskimi pomysłami (Runners Project, Dyna wheels). Stale jednak miał większe ambicje i w momencie, gdy zjawisko rolek agresywnych chyliło się ku spadkowi, Jon przy współpracy z włoskim producentem Roces startuje ze swoją pierwszą firmą zajmująca się produkcją rolek — Valo Brand. Wszyscy wiemy, jak sytuacja potoczyła się dalej. Valo było powiewem świeżości wśród ogarniętego stagnacją rynku rolkowego. Kapitalny marketing, skupiający się bardziej na charakterystycznych rolkarzach niż na samym produkcie był niezaprzeczalnie strzałem w dziesiątkę. Zupełnie jak w latach 90 ponownie otrzymaliśmy markę, z którą każdy rolkarz chciał się identyfikować.
Z biegiem czasu Roces zauważył jednak swój stracony potencjał – ogromna popularność marki Valo bezsprzecznie pomogła firmie w powrocie na rynek i tak z początkiem 2018 roku ogłoszono, iż kolaboracja między Jonem Julio a Rocesem zostaje zakończona. Roces skupił się wtedy na przebrandowaniu wytwarzanego sprzętu ponownie pod markę Roces, a Jon Julio bardzo odważnie ruszył z całkowicie niezależnym konceptem Themskates.
Kolejny raz kompetentny marketing oparty na całkowitej transparentności zdobył, a raczej utrzymał rzesze zwolenników Jona i jego projektów. Pierwsza partia premierowego modelu Them 908 została wyprzedana zaledwie w ciągu dwóch dni, zwracając na siebie uwagę znacznie większych konkurentów. Start marki był sprytnie przemyślany. Oferta pierwszego modelu pojawiła się w formie preorderu. Duże zaufanie, jakim darzony jest Julio, miało tu ogromne znaczenie – nigdy wcześniej nie zamówiono tak dużej ilości rolek w przedsprzedaży. Dzięki temu Julio już na starcie był w stanie zebrać spory kapitał, który w całości przeznaczono na kolejną partię produkcji. I tak w momencie, gdy do klientów trafiały pierwsze paczki od Themskates, marka pracowała już nad kolejnym, usprawnionym modelem.
Them 908
Premierowy model rolek Themskates 908 nie był niestety wolny od wad. Dużym problemem był słabej jakości hardware, utrudniający wymianę części oraz szybko zużywający się soulplate. Usprawiedliwieniem była jednak zaskakująca niska cena. Wersja Boot Only kosztowała mniej więcej tyle, co komplet szyn z dobrymi kółkami i łożyskami. Dlatego też praktycznie każdy chętny był w stanie przetestować nowy sprzęt bez wydawania fortuny. Mimo wymienionych wcześniej niedociagniec same rolki miały całkiem fajne właściwości. Skorupa rolek Themskates to super elastyczny plastik ze świetnym systemem sznurowania. Oczka na sznurówki umieszczone na zasklepiających się 'ramionach' pozwalały na pełną kontrolę flexu w rolkach. Dzięki nim pierwsze modele Themskates były uważane za super miękkie, znacznie ułatwiające wykonywanie trików topside rolki.
Wszelkie uwagi i opinie użytkowników były skrupulatnie wysłuchiwane i tak już kilka miesięcy później na rynku pojawiła się druga wersja modelu 908. Zasadniczą zmianą był usprawniony soulplate. Wzmocniony i prawie dwa razy grubszy, nie stwarzał już żadnych problemów. Taki ruch bardzo spodobał się całej rolkowej społeczności – błyskawiczna reakcja marki na feedback użytkowników. Takie zachowania nie były wcześniej tak mocno akcentowane, przez co już od samego startu firma Themskates zyskała sporo przychylności.
Jon Julio nie zwalniał tempa. Już podczas wakacji 2018 mogliśmy kupić pierwszy pro model oparty na bucie 908. Był to pro rolki nietuzinkowego Sean Darsta. W pro modelu Sean'a mogliśmy znaleźć nowy, trochę twardszy materiał skorupy oraz przełomowe rozwiązanie tzw. 'bridge hardware' – czyli dobrze przemyślany system mocowania soulplate, który znacząco ułatwił jego szybką wymianę. Premiera rolki sygnowanej nazwiskiem Darsta była nie tylko kolejnym usprawnieniem samego sprzętu, lecz przede wszystkim początkiem nowego standardu polityki wobec profesjonalnych rolkarzy.
Będąc skejtem z krwi i kości, Jon Julio od samego początku głośno mówił o konieczności poprawy standardów traktowania zawodowych rolkarzy. Jon zagrał w 'otwarte karty' i podał do publicznej wiadomości wysokość oficjalnych stawek oferowanych dla swojego Pro teamu. I tak Sean Darst otrzymywał tantiemy w wysokości ok. 25 $ od jednej, sprzedanej pary rolek (pro zawodnicy innych marek otrzymywali zaledwie 1-2 $ od sprzętu z ich nazwiskiem). Po raz pierwszy od ponad dwóch dekad fakt osiągnięcia statusu Pro w końcu zaczął mieć sens i bez dwóch zdań był jednym z ważniejszych ruchów Jona i jego nowej marki. Tak gruby manewr oczywiście nie odbił się w środowisku bez echa. Konkurencja walcząca o dobry wizerunek stopniowo zaczęła rozwijać podejście do swoich team riderów. Można więc stwierdzić, iż Themskates miało bezpośredni wpływ na poprawienie ogólnej sytuacji profesjonalnych rolkarzy.
Them 909
W sezonie 2019 Themskates nawiązało bezpośrednią współpracę z marką Intuition. Ich flagowe produkty, czyli high endowe linery do rolek, uważane za całkowicie bezkonkurencyjne, stanowią obecnie integralny element rolek Jona Julio. Doskonała decyzja, dzięki której do produktów Themskates przekonało się jeszcze więcej osób. Cały czas jednak można było spotkać się z zarzutem, iż model 908 to po prostu zmodyfikowana wersja starych rolek Sabotage. Świadomy faktu Jon Julio, łączy siły z Kyle'm Sola, jednym z najbardziej rozchwytywanych 'inżynierów' sprzętu rolkowego. Odpowiedzialny za innowacyjne szyny Sola czy też nowe soulplaty w rolkach Rollerblade, Kyle wraz z Jonem ruszają z projektem następcy modelu 908 zupełnie od podstaw. Mając na celu eliminację wszelkich niedociągnięć poprzednika, nowa skorupa to powrót do bardziej klasycznego kształtu, tradycyjny system wiązania i całkowicie przemodelowana cholewka.
Bardzo elastyczny materiał, z którego były wykonane modele 908, jest teraz zastąpiony nieco twardszą, lepiej oddającą energię mieszanką plastiku. W wersji 909 giętkość rolki może być regulowana za pomocą pozycji cholewki. Jeżeli jeździmy tylko agresywnie i potrzebujemy dużej swobody w doginaniu rolek, cholewka może zostać obniżona. Jeżeli jednak potrzebujemy nieco więcej wsparcia np. przy używaniu szyn freeskate z większymi kółkami, zalecane jest ustawienie cholewki w wyższej pozycji. Modele 909 to także nowa, trzecia już wersja soulplate Themskates. Od sezonu 2022 wszystkie modele 909 będą wyposażone w usprawnioną wersję trzeciej generacji. Znacznie zwiększono tutaj szerokość „półki” w okolicach pięty, co kolosalnie pomoże początkującym rolkarzom. Pomocniczo soulplate są przykręcane bezpośrednio do skorupy za pomocą 8 śrub – bardzo poszukiwana cecha, która sprawia, że podstawa naszej rolki jest super stabilna.
Idąc dalej, aby w pełni uniezależnić się od innych producentów, Kyle Sola oraz Jon Julio proponują także świetne szyny Themskates Street. Spełniające wszelkie, obecne oczekiwania takie jak:
- zwiększona sztywność dzięki zastosowaniu tzw. mostków między kółkami
- szyna jest bardzo niska, przystosowana do najbardziej tradycyjnego rozmiaru kółek w aggressive – 58 mm
- mały i płytki groove ułatwiający jazdę w ustawieniu flat
- jednostronne śruby dla możliwości szybkiej wymiany kół
Kosmetycznymi usprawnieniami są także sznurówki Themskates oraz jedyne w swoim rodzaju dedykowane klamry z grawerowanym logiem firmy. Małe szczegóły, aczkolwiek wyróżniające modele 909 na tle konkurencji.
Początkowo dostępne tylko w 3 rozmiarach skorup: S (41-42), M(43-44) oraz L (45-46). Obecnie ofertę uzupełniła skorupa XS (39-40), a coraz cześciej słyszy się o dodatkowej skorupie (42,5) aby jeszcze bardziej dostosować się do wymagań klientów.
Znak nowych czasów
Dla większości rolkarzy agresywnych rolki Them 909 to znak nowych czasów. Środowisko rolkarzy agresywnych dojrzało. Rolki wracają do pop kultury i to w momencie, gdy naprawdę są do tego gotowe. Firma Themskates prowadzona w całości przez aktywnie jeżdżących rolkarzy jest kulminacją terminu „skater owned". Jeżdżąc na rolkach Them, możemy naprawdę poczuć, iż to coś więcej niż zwykły kawałek plastiku. Za tym sprzętem idzie cała historia, doświadczenie Jona Julio czy pełna ekspresji energia takich niepowtarzalnych rolkarzy jak Danny Beer, czy Alex Broskow. Można stwierdzić, że rolki 909 to aktualnie odzwierciedlenie kondycji, w jakiej znajduje się zjawisko rolek agresywnych – stały progres i śmiałe spojrzenie w przyszłość.