Kółka w rolkach to razem z łożyskami jeden z elementów, który najszybciej ulega zużyciu. Trwałość kółek zależy od wielu czynników, a jako główne można wymienić:

  • rodzaj mieszanki, z którego zostało wykonane kółko.
  • twardość oraz profil kółka (eliptyczne kółka ścierają się szybciej).
  • częstotliwość jazdy.
  • sposób hamowania (hamowanie techniką T-Stop znacznie przyśpiesza zużycie kółek).
  • waga rolkarza.
  • technika jazdy (uprawiania dyscyplina).
  • rodzaj nawierzchni po której najczęściej jeździmy.

Bez względu na powyższe czynniki, model kółek oraz styl jazdy, istnieje jeden sposób, który znacznie przedłuża żywotność naszego sprzętu – regularne przekładanie i obracanie kółek.

Sposób jazdy oraz techniki hamowania na rolkach sprawiają że:

  • kółka zawsze bardziej ścierają się od wewnętrznej strony – odepchnięcie i hamowanie techniką T-Stop wymaga do rolkarza przeniesie ciężaru ciała na wewnętrzną część rolki.
  • kółka w rolce, którą wykorzystujemy w do hamowania T-stop'em będą zawsze mocniej wytarte. Technikę T-stop w większości wypadków wykonujemy z tą samą nogą hamującą.
  • podczas jazdy na rolkach z najbardziej obciążoną jest pierwsze kółko (ze względu na pochyloną pozycję rolkarza) i ostatnie (szczególnie w przypadku skoków z lądowaniem przodem i nagłych skrętów).

Jak dbac o kółka

Aby nasze kółka służyły nam jak najdłużej należy dbać o ich równomierne wycieranie i unikanie sytuacji, w której kółko zostaje nadmiernie starte tylko jednej strony – pomimo iż kółko posiada jeszcze duża ilość materiału z drugiej strony, nawet po obróceniu nie zapewni ono nam stabilnej pozycji podczas jazdy i będzie wymuszać przechylanie rolki na jedną stronę.

Ze względu na nie równomierne wycieranie się poszczególnych kółek w rolkach, nie należy obracać i przekładać tylko jednego kółka. Nawet w przypadku gdy tylko jedno kółko zostało nadmierne wytarte z jednej strony, należy dokonać zamiany wszystkich kółek zgodnie ze schematem:

Jak dbac o kółka

Wymiana kółek według powyższe schematu powoduje że:

  • kółko pierwsze i ostatnie zostaje umieszczone na pozycjach drugiej i trzeciej – pozycjach najmniej narażonych na ścieranie
  • kółka z pozycji drugiej i trzeciej, czyli kółka najmniej zużyte zostają umieszczone w miejscu tych najbardziej zużytych
  • zmieniając kółka z lewej do prawej rolki, ustawiamy ich wewnętrzną, bardziej zużytą stronę, do zewnątrz.

Zachowując ten schemat przekładania kółek jesteśmy w stanie zwiększyć ich żywotność nawet dwukrotnie poprzez regularne i równomierne ścieranie kółek w obu rolkach.

Kiedy należy przełożyć kółka:

  • jeśli profil jednego z kółek nie jest równy i wyraźnie wygląda na bardziej wytarty z jednej strony.
  • jeśli przy postawieniu rolki na płaskiej powierzchni istnieje możliwość pokręcenie przednim lub tylnym kółkiem – kółka te mają mniejsza średnicę niż pozostałe. Oczywiście ten punkt nie dotyczy osób korzystających z ustawienia „banan”.
  • jeśli podczas jazdy czujemy że jedna z rolek przy swobodnej jeździe sama zmienia tor jazdy lub wymusza nieprawidłową pozycję kostki (stopa mocniej skierowana do wewnątrz).

Dobór odpowiednich kółek do naszego stylu to podstawa wygodniej i komfortowej jazdy. Dbanie o ich regularne i równomierne wycieranie to sposób aby ten komfort trwał znacznie dłużej – a dodatkowo pozwoli nam na obniżenie kosztów eksploatacji rolek.